door Charlotte
Het was een dinsdagmiddag. Het zweet koelde de danslichamen af, het bloed kookte en klopte door de slagaderen, en de tranen stonden in de ogen van de spierkrampen die zich voordeden tijdens een intensieve dansrepetitie in een dansstudio. Oude herinneringen aan de musical West Side Story, die twee jaar geleden op de planken stond door mijn oude dansschool, kwamen weer boven. Een nieuwe leerling probeerde de choreografie bij te benen en de zangstukken zuiver te zingen. Op een gegeven moment vroeg mijn dansdocent: ‘Weet je eigenlijk waar West Side Story overgaat?’ De glimlach op haar gezicht vertrok even. Dat was een essentiële vraag. Op dat moment gingen er allerlei denkprocessen in mijn hoofd van start. Binnen een mum van tijd stond het verhaal weer helder voor ogen. ‘Maar natuurlijk,’ riep ik nog door de dansstudio. Tijdens het terughalen van het verhaal was er een nieuwe associatie met de The Last Poets gemaakt.
In West Side Story strijden twee straatbendes om een eigen plek in de Upper West Side van New York City. De bende de Sharks, bestaande uit Puerto Ricanen gaan een strijd aan met de Pools/Amerikanen: de Jets. Een sterke confrontatie ontstaat wanneer Maria, behorende tot de Sharks, verliefd wordt op Tony van de Jets. Het is een onmogelijke liefde. Beide bendens kunnen niet verenigd worden. De haat van beide kanten wordt groter tot dat het uit de hand loopt. Het blijft niet alleen bij bedreigen en elkaar aan de tand voelen, ook wapens worden uiteindelijk onderdeel van de strijd. Deze ontwikkeling heeft een frontale afloop, wanneer eerst de broer van Maria, Bernardo, wordt gedood en vervolgens haar geliefde Tony.
Een associatie omtrent de vorm. Zowel bij de The Last Poets als bij Weste Side Story ligt er een politieke gedachte ten grondslag aan de kunstvorm. Hoewel de The Last Poets de strijd voor sociale gelijkheid aangaan door middel van dichten, strijden de bendes in West Side Story door middel van dans en muziek. In eerste instantie ontstaat er wellicht een romantisch beeld omtrent het verhaal van West Side Story, maar achter dit romantische verhaal schuilen ook politieke bewegingen. De Sharks representeren groeperingen uit die tijd, die moesten vechten voor een eigen plek in de achterbuurten van New York en daarmee ook in de maatschappij. In beide gevallen blijft de strijd niet bij woorden of bewegingen. Het gebruik van geweld is een andere uitweg om de strijd kracht bij te zetten.
‘’Weet je wat raar is. Eigenlijk vond ik poëzie toen maar niks. Ik wilde meer actie. Gerichte, fysieke actie. Iets wat als katalysator voor de revolutie zou dienen. Dus ik pleegde een overval op de Watkins Brothers. We hadden die mensen uitgekozen om te beroven, want ik had gehoord dat ze lid waren van de Klu Klux Klan (verzamelnaam voor verschillende blanke protestantse broederschappen in Amerika, die bekend stonden om hun racistische geweld). Ik vond het een mooi idee om met hun geld mijn broeders uit de bak te krijgen. Maar het mislukte, want na een achtervolging van zes uur werd ik gearresteerd. Ik werd veroordeeld tot twaalf jaar gevangenisstraf, waarvan ik vier jaar heb gezeten. Maar het maffe was dat ik in de gevangenis zat, toen in 1970 de eerste Last Poets plaat uitkwam. En in de gevangenis hoorde ik van jongens over die fantastische Last Poets. Dat was eigenlijk wel jammer. Maar ik was zo slim om m’n mond te houden, anders zat ik waarschijnlijk nu nog steeds in de gevangenis of was ik nu dood.’’ – Abiodum Oyewol (Educatiepakket MC)
Kijk naast de inhoud van het filmpje, ook eens naar de geweldige dans en acteerwerk van de acteurs. Dat is even fenomenaal en bijzonder voor het genre van die tijd, als het onderwerp van de musical.
Zie hier de link naar het YouTube-filmpje van West Side Story
Geen opmerkingen:
Een reactie posten